fbpx
Jolly Phonics

Wielu rodziców pyta mnie o co chodzi w tej metodzie Jolly Phonics i tych wszystkich dźwiękach. Dlaczego są tak ważne? Czy sama nauka angielskiego alfabetu nie wystarczy? Jak ja to robię w Foundation Stage?

W związku z tym zdecydowałam się zebrać odpowiedzi na te wszystkie pytania, ale zacznę najpierw od tego co to jest fonetyka, bo to od niej wszystko się zaczyna.

Od czego zacząć naukę języka Angielskiego

Najprościej mówiąc fonetyka  jest nauką o dźwiękach, czyli głoskach języka angielskiego. Używamy fonetyki, aby nauczyć dzieci rozpoznawać dźwięki, które następnie są w stanie przeczytać oraz zapisać.

Jak wszyscy wiemy najczęstszą trudnością w nauce angielskiego jest to, że inaczej się wymawia słowa i inaczej się je zapisuje. W związku z tym najważniejsze jest, aby już najmłodsze dzieci uczyć poprawnych dźwięków i wymowy, ponieważ jeśli to zaniedbamy to nasze dziecko pójdzie w świat ze złą wymową i nagle na wycieczce zagranicznej będzie w szoku, że nikt go nie rozumie. Ja niestety do dziś u licealistów słyszę /EJPUL/- apple lub /WEDŻETEJBUL/- vegetable. I nie pomaga często już tłumaczenie, że w tym słowie nie ma /TEJBUL/, ponieważ ich niepoprawne nawyki są już zbyt mocno zakorzenione. 

Porównajmy to do nauki chodzenia. Każdy rodzic od początku nauki chodzenia swojej pociechy chce, aby stawiało prosto kroczki, pilnuje, aby nie wykrzywiało nóżek, kupuje super specjalistyczne buciki, a wszystko dlatego, że wiedzą, iż jeśli teraz ich dziecko nauczy się poprawnie chodzić to nie będzie trzeba korygować tego w przyszłości. Z nauką angielskiego jest tak samo. Najważniejsze jest to, aby dziecko nabyło poprawnych nawyków językowych, dzięki czemu zaoszczędzimy problemu, czasu i pieniędzy na korygowanie tego w przyszłości.

Wracając do Jolly Phonics


Język angielski ma  w swoim alfabecie 26 liter, natomiast posiada znacznie więcej niż 26 dźwięków. Więc jak ułatwić proces łączenia nauki wymowy i czytania i pisania?

Otóż w programie Jolly Phonics każda litera oprócz tego, że ma przypisany dźwięk, to posiada również zabawną akcję, piosenkę oraz opowiadanie dla ułatwienia zapamiętywania. 

Co to oznacza w skrócie?

Przykładowo litera A (ej) to dźwięk A. Akcja przypisana temu dźwiękowi to udawanie, że na naszych ramionach są mrówki powtarzając przy tym “ AAAA”, dodatkowo wstępem do danego dźwięku jest opowiadanie  przepełnione słowami z danym dźwiękiem ,poza tym każdy dźwięk jest utrwalony piosenką opisującą dany dźwięk.

Połączenie tego wszystkiego jest silnym narzędziem nauki poprawnego języka angielskiego.

Kolejnym niezmiernie ważnym elementem Jolly Phonics jest to, że dzieci nie zaczynają nauki od recytacji alfabetu na pamięć (Jestem przekonana, że Wasze dzieci przychodzą z przedszkola czy z klasy pierwszej śpiewając EJ BI SI itd…smutne natomiast  jest to, że ta recytacja nic im na początku nie daje)… Nie utworzą z tego żadnego słowa, ponieważ nadal nie wiedzą jaki dźwięk stoi za literką “EJ”. Nauka alfabetu czyli nazw liter jest dopiero kolejnym etapem po nauce dźwięków. 

Jedynie ta kolejność jest efektywna. Niestety w wielu szkołach na alfabecie się zaczyna i kończy. Nauka głosek jest jakby nieistotna, a to jest duży błąd.

Ponadto W Metodzie Jolly Phonics  oprócz tego, że dzieci na samym początku nie uczą się alfabetu na pamięć to również nie uczą się dźwięków w kolejności alfabetycznej. Co to oznacza?

W Jolly Phonics dźwięki podzielone są na grupy


Przykładowo najpierw uczymy się pierwszej grupy składającej się z 6 dźwięków S, A, T, P, I,  N. Oznacza to, że już na wstępie po zaledwie kilku lekcjach  mamy dwie samogłoski i cztery spółgłoski, dzięki którym możemy stworzyć pierwsze 3-literowe słowa. 

W momencie, kiedy dzieci znają  już dźwięki, przechodzą do ich rozróżniania ”wychwytywania”  w słowach oraz do ich łączenia, czyli do właściwego tworzenia słów. Nazywamy to SEGMENTING (segmentacja) i BLENDING (łączenie, mieszanie). 

I to właśnie dzięki tej różnorodności metodycznej i multisensorycznej Jolly Phonics jest tak skuteczne i działa w szkołach w Wielkiej Brytanii już od 1987r. Miałam szansę przekonać się o tym podczas mojej pracy z dziećmi w szkole w Anglii. Uważam, że jest to jedyna słuszna droga nauki angielskiego od najmłodszych lat. Dlatego z czystym sumieniem i dumą mogę przekazywać tę wiedzę dzieciom w Foundation Stage, dokładnie tak jak robi się to w Wielkiej Brytanii.

Więcej informacji na temat metody Jolly Phonics znajdziecie na rządowych stronach Wielkiej Brytanii lub bezpośrednio u wydawcy Jolly Learning.

Zobacz więcej

Mity i Fakty na temat dwujęzyczności
Joanna Berlik

Mity i Fakty na temat dwujęzyczności

Temat dwujęzyczności zainteresował mnie tak naprawdę podczas studiów. Pamiętam jak w trakcie jednego z wykładów, pani profesor od literatury brytyjskiej wspomniała, że rozpoczęła wprowadzać język angielski swojej rocznej córeczce. W

Czytaj dalej »
dwujęzyczność zamierzona
Joanna Berlik

Dwujęzyczność zamierzona

Myśląc o osobie dwujęzycznej mamy przed oczami osobę, której rodzice pochodzą z różnych krajów i siłą rzeczy dziecko uczy się ich ojczystych języków. O dwujęzycznej osobie mówimy również wtedy, gdy

Czytaj dalej »

Zapisz się na Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj informacje o najnowszych wpisach i wydarzeniach! :-)