Dyktanda ortograficzne, tzw. Spelling Dictations, to jedno z najbardziej znanych narzędzi edukacyjnych, mających na celu poprawę umiejętności pisania, czytania, koncentracji oraz pamięci. W Wielkiej Brytanii spelling dictations są szczególnie popularne i stanowią ważny element systemu edukacji. Z racji tego, że w Foundation Stage prowadzimy zajęcia brytyjską metodą Jolly Phonics, której założeniem jest wykorzystanie dyktand ortograficznych w procesie nauczania, nie może zabraknąć ich podczas naszych zajęć.
Niestety, w Polsce dyktanda ortograficzne przez wielu uważane są za mało przyjemne. Wynika to z faktu naszych niemiłych doświadczeń szkolnych, gdzie dyktando ortograficzne z języka polskiego źle się kojarzy. Dlatego proszę sobie wyobrazić miny rodziców naszych uczniów mówiących: “Proszę pani, my chcemy dziś dictation!” Co ciekawe, zdziwienie jeszcze bardziej wzrasta, gdy nasi uczniowie proszą rodziców o ćwiczenie dictations w domu. 😉 Dlatego zdecydowanie mogę powiedzieć, że obalamy mity, iż dyktanda to coś mało przyjemnego i nudnego. Dyktanda mogą stać się ciekawym elementem zabawy edukacyjnej, jeśli zostaną przedstawione w odpowiedni sposób, z elementem rywalizacji i gry, którą dzieci uwielbiają.
Warto wprowadzić dyktanda jako zabawę, wprowadzając elementy ruchowe czy interaktywne. Można na przykład przygotować karteczki z literami i poprosić dzieci, aby ułożyły słowa, które są dyktowane, a następnie zastanowić się nad ich pisownią. Innym pomysłem jest zorganizowanie zabawy naśladującej teleturniej, w którym dzieci odpowiadają na pytania dotyczące pisowni wyrazów.
Kluczem do sukcesu jest również odpowiedni wybór słów do dyktand. Zamiast skupiać się tylko na trudnych wyrazach, warto też uwzględnić słowa, które dzieci znają i dobrze się nimi bawią. Możemy także wprowadzić nowe słowa w kontekście bajek, opowieści czy scenek, które dzieci chętnie słuchają.
Należy pamiętać, że dyktanda ortograficzne są jednym z narzędzi nauczania, a nie celem samym w sobie. Dlatego warto dbać o równowagę między nauką a zabawą, aby dzieci rozwijały swoje umiejętności pisania i czytania z przyjemnością.
Program nauczania Jolly Phonics, który stosujemy w naszej szkole, to sprawdzony i efektywny sposób nauki języka angielskiego. Jego celem jest wykorzystanie naturalnej zdolności dzieci do nauki poprzez zabawę i interakcje. Spelling dictations w programie Jolly Phonics są wprowadzane jako jedna z metod nauki czytania i pisania, dostosowana do wieku uczniów oraz ich poziomu zaawansowania. Dzięki dyktandom dzieci szybciej zdobywają umiejętności czytania i pisania, które są kluczowe w rozwoju języka angielskiego, w którym główną trudnością dla większości jest właśnie pisownia i wymowa. Wynika to z faktu, iż te dwa aspekty języka angielskiego bardzo się od siebie różnią, w przeciwieństwie do naszego rodzimego języka polskiego, gdzie pisownia i wymowa są praktycznie takie same.
Dlatego w programie Jolly Phonics nasi uczniowie zaczynają od poznania wszystkich głosek, dźwięków, dwuznaków języka angielskiego w mowie jak i w piśmie, co przekłada się na szybsze opanowanie języka, płynniejsze zdolności komunikacyjne oraz łatwiejsze zdobywanie wiedzy.
W naszej szkole Foundation Stage dążymy do tego, aby dyktanda ortograficzne stały się radosną chwilą dla dzieci, która pomoże im rozwijać swoje umiejętności językowe oraz zrozumieć zasady ortografii. Bazując na założeniach programu Jolly Phonics, udowadniamy, że systematyczność, różnorodność i zabawa to klucz do sukcesu w edukacji języka angielskiego dla naszych pociech.