Early Years Foundation Stage (EYFS) jest to program przeznaczony dla najmłodszych dzieci w szkolnictwie brytyjskim. Każda placówka w Anglii, czy to państwowa czy prywatna, jest zobligowana do jego przestrzegania. Jest to poddawane pod ścisłą kontrolę OFSTED, czyli Urzędu ds. Edukacji Dzieci.
Sama podczas swojej pracy w jednej z placówek miałam ”przyjemność” uczestniczyć w takiej kontroli 😉 I muszę przyznać, że tak wnikliwej i długiej inspekcji to jeszcze nigdy nie widziałam. Oprócz dyrektora, kierownika, managera każdy nauczyciel oraz wychowawca jest przesłuchiwany. Sprawdzane są standardy bezpieczeństwa dzieci, edukacji oraz przede wszystkim kompetencje i wiedza całego personelu. Taka kontrola może trwać nawet kilka dni. Po niej Ofsted przyznaje ocenę od 1 do 4, gdzie 1 oznacza Outstanding czyli najwyższą jakość, a 4 Inadequate, czyli placówka zostaje zamknięta, ponieważ nie spełnia standardów. Najwięcej jednak szkół otrzymuje ocenę 2, czyli Good. Zdarzają się też placówki z oceną 3- Requires Improvement, czyli otrzymały szansę na polepszenie standardów.
Jeśli dana szkoła została oceniona na 1 lub 2 to kolejnej inspekcji mogą spodziewać się za 4 lata ( chyba, że ktoś zgłosi coś niepokojącego). Placówki, które otrzymały ocenę 3 przechodzą ponowną kontrolę w przeciągu 30 miesięcy. Natomiast szkoły z oceną 4 ustalają z Ofsted swój indywidualny harmonogram inspekcji. Zwykle wiąże się to z regularnym monitorowaniem, a także wsparciem w celu poprawy ich oceny.
Wracając do programu EYFS, to składa się on z trzech głównych sekcji:
- Nauka i rozwój (Learning and Development Requirements).
- Ocena (Assessment).
- Bezpieczeństwa dzieci (Safeguarding and Welfare requirements).
Dziś chciałabym się skupić na pierwszej sekcji dotyczącej nauki i rozwoju.
Nauka i rozwój obejmuje 7 kluczowych obszarów uczenia się w ramach Early Years Foundation Stage (EYFS), którymi są:
- Personal, social and emotional development.
- Communication and language.
- Physical development.
- Literacy.
- Mathematics.
- Understanding the world.
- Expressive arts and design.
Poniżej postaram się wyjaśnić na czym one polegają oraz dodam do każdego z nich kilka słów na temat tego jak wdrażam je podczas swoich zajęć w Foundation Stage 🙂
Personal, social and emotional development (Rozwój osobisty, społeczny i emocjonalny) polega na kształtowaniu u dzieci poczucia wartości, wiary we własne możliwości oraz tworzeniu pozytywnych relacji z innymi. Rozwija umiejętności społeczne, uczy szacunku, uświadamia jak zarządzać swoimi uczuciami oraz jak zrozumieć właściwe zachowanie w grupach rówieśników.
Podczas naszych zajęć wiele zadań i ćwiczeń językowych przeprowadzamy w parach lub niewielkich grupach. Dzięki temu każde dziecko ma możliwość nawiązania relacji z innymi po angielsku. Ponadto, system motywacyjny, który stosujemy skutecznie motywuje i zachęca do udzielania się podczas lekcji, co dodatkowo wpływa na efektywność nauki i zwiększenie pewności siebie u naszych uczniów.
Communication and language (Komunikacja i rozwój języka) polega na stwarzaniu dzieciom możliwości poznawania środowiska językowego, rozwijaniu ich pewności siebie i umiejętności wyrażania swojego zdania.
Uczy mówienia, ale też słuchania i rozumienia sytuacji.
Nasze zajęcia prowadzone są w małych grupach, tak aby każde dziecko czuło się ważne i zaopiekowane. Ma to ogromne znaczenie w procesie edukacji, ponieważ wiadomym jest, że zestresowane i przestraszone dziecko mało co zapamięta z zajęć. Dlatego dzięki mniejszym grupom nasze dzieci czują się swobodnie, potrafią wyrażać swoją opinię jak i słuchać innych.
Physical development (Rozwój fizyczny) polega na zapewnieniu dzieciom możliwości ruchu i interakcji z rówieśnikami. Rozwija ich koordynację, motorykę małą i dużą. Pomaga dzieciom zrozumieć znaczenie aktywności fizycznej oraz uświadamia o zdrowych wyborach w odniesieniu do żywności.
Zajęcia w Foundation Stage urozmaicone są zadaniami i ćwiczeniami ruchowymi. Jest to świetna okazja do utrwalenia poznanych, dźwięków, słów czy zwrotów oraz do integracji z rówieśnikami. Ponadto, nasze dzieci wiedzą jak ważny jest ruch i zdrowe odżywianie. Praktyczne zajęcia warsztatowe poruszają takie tematy jak zdrowa żywność czy sport.
Literacy (Rozwój umiejętności czytania i pisania) ten proces dzieli się na kilka etapów. W pierwszym dzieci poznają dźwięki, uczą się ich rozpoznawania, następnie poznają litery oraz jaki dźwięk one reprezentują. Po tym etapie przechodzą do łączenia dźwięków i liter. Jeśli te umiejętności zostaną opanowane dzieci przechodzą do kolejnego etapu, czyli do zapoznania się z umiejętnością czytania i pisania.
U nas już 4-latki zaczynają swoją przygodę z dźwiękami języka angielskiego. Im szybciej ją rozpoczną tym szybciej zaczną czytać i pisać po angielsku. Poza tym najważniejsza jest kolejność przyswajania tej wiedzy. Nie możemy rozpocząć nauki czytania jeśli dzieci nie znają podstawowych dźwięków oraz liter. Litera alfabetu oraz dźwięk jaki ona reprezentuje to zupełnie inne rzeczy, dlatego istotne jest, żeby dzieciom tego nie mieszać, bo ich nauka będzie nieefektywna i chaotyczna.
Mathematics (Matematyka) polega nie tylko na nauce cyfr i liczb, ale przede wszystkim na umiejętności ich użycia w praktyce. Dzieci doskonalą swoje umiejętności liczenia, rozumienia i używania liczb, a także rozwiązywania prostych działań z dodawania i odejmowania. Poza tym poznają kształty, uczą się mierzyć i ważyć.
Matematyka po angielsku? Tak, u nas to możliwe. Dokładamy wszelkich starań do rozwoju dzieci na każdej płaszczyźnie. Zagadnienia matematyczne są tego świetnym przykładem. Dzieci w Foundation Stage potrafią policzyć ile kawałków owoców potrzebują do sałatki i ile im zostanie, jak kolega zje kilka z nich. Potrafią zmierzyć długość ogona dinozaura, a nawet zważyć słonia. Niemożliwe? A jednak! 😉 Zabawa jest u nas wyznacznikiem nauki.
Understanding the world (Zrozumienie świata) polega na wprowadzeniu dzieci, do rozumienia tego co ich otacza, do poznawania społeczności, ludzi i miejsc. Dzieci uczą się na czym polega technologia oraz dlaczego przyroda i środowisko naturalne są tak dla nas ważne.
W ramach zajęć prowadzone są warsztaty językowe, na których dzieci uczą się poprzez doświadczanie. Uczymy się jak segregować śmieci, sadzimy rośliny, uczymy się o zawodach jakie wykonują ludzie w naszej społeczności. Jest to cały program warsztatów, dopasowanych do wieku oraz możliwości językowych dzieci w każdej naszej grupie.
Expressive arts and design (Ekspresyjna sztuka i projektowanie) polega na umożliwieniu dzieciom odkrywania i zabawy z szeroką gamą materiałów, a także umożliwia dzielenie się swoimi przemyśleniami, pomysłami i uczuciami poprzez różnorodne zajęcia związane z ruchem, sztuką, muzyką tańcem, odgrywaniem ról.
Dlatego nieodłączną częścią naszych kursów są warsztaty, podczas których dzieci mogą puścić swoja wodzę fantazji. Malujemy, lepimy, dotykamy, doświadczamy, brudzimy się i to wszystko dlatego, że doświadczenie jest najlepszą nauką życia, ale również języka angielskiego.
Mam nadzieję, że Was nie zanudziłam. Miało być krótko, a wyszło jak zwykle 😉 Dla mnie brytyjski program nauczania jest niezwykle fascynujący. Mam nadzieję, że przez ten wpis przybliżyłam Wam choć troszkę zarys tego jak to wygląda, jak świetnie jest on przemyślany i uporządkowany, a rozwój i potrzeby dziecka są stawiane na pierwszym miejscu. W związku z tym, że EYFS jest moją ogromną inspiracją i bazuję na nim podczas tworzenia zajęć dla dzieci, stąd też pojawił się pomysł na nazwę szkoły Foundation Stage. I zagadka wielu rodziców rozwiązana 🙂