Blending (łączenie dźwięków / mieszanie) to umiejętność łączenia dźwięków, która pomaga w nauce czytania, zwłaszcza w konfrontacji z nieznanymi słowami. Dla młodszych dzieci większość słów jest nieznana i będą musiały mieszać wiele napotkanych słów (dźwięków) .
Na przykład dziecko próbujące odczytać słowo „dog” wyodrębni każdy dźwięk D – O – G. Kiedy te trzy odrębne dźwięki połączymy w całość wtedy mowa jest o blending czyli łączeniu dźwięków w jedną całość celem wypowiedzenia całego słowa poprawnie.
Dziecko nie zna słowa “shop”, ale zna poszczególne, odrębne dźwięki składające się na to słowo, czyli SH – O – P. Łącząc te trzy dźwięki powstaje nam “zblendowane słowo”. Do ułatwienia blendowania w metodzie Jolly Phonics służą nam magiczne kropeczki i kreseczki co obrazuje poniższa ilustracja
Jak skutecznie uczyć blending?
Blending nie jest, tak naprawdę bardzo trudną umiejętnością do opanowania. Wymaga po prostu praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki oraz systematyczności.
Niezwykle ważne jest, aby jak najwcześniej “zanurzyć” dzieci w blendowaniu ustnym. Na czym to polega?
Przykładowo słowo “cat” nie wypowiadamy od razu zblendowane, czyli w całości tak jak powinno brzmieć tylko rozbijamy je na dźwięki, czyli c-a-t. Mówimy to dość szybko, aby dziecko było w stanie połączyć te dźwięki i ustnie zblendować w całe słowo cat.
5 sposobów na naukę łączenia dźwięków w Języku Angielskim
Aby sobie uatrakcyjnić ten niezwykle ważny proces ustnego blendowania polecam wprowadzenie gier słownych. Moje ulubione i sprawdzone to m.in:
- I spy… (Szpieguję…) Na przykład: I spy with my little eye a h-a-t. ( Moim małym okiem szpieguję b-a-g). Zadaniem dzieci jest wychwycić dźwięki słowa h-a-t połączyć je ze sobą i wskazać dany przedmiot w tym wypadku hat, czyli czapkę.
- Ustne bingo – drukujemy obrazy z sześcioma polami, na każdym polu jest narysowany jakiś przedmiot, zwierzątko itd. Osoba rozpoczynająca zabawę
(przykładowo nauczyciel lub rodzic) pyta: Do you have a d-o-g? ( Czy macie d-o-g?) Dzieci blendują słowo dog i jeśli mają obrazek przedstawiający dane słowo to je skreślają. Wygrywa ten, kto jako pierwszy skreśli poprawnie wszystkie sześć pól.
- “Zderzające się literki” – potrzebujemy jedynie kilka magnetycznych liter i zabawa dzieje się sama. W tej zabawie chodzi o to, aby zwizualizować dzieciom jak dźwięki zderzają się ze sobą podczas blendowania słowa. Dzięki temu ćwiczeniu dzieciom jest znacznie łatwiej zrozumieć o co chodzi w tym procesie. Przykładowo bierzemy literki h,a,t. Pokazujemy dzieciom jak one krążą wokół siebie, jak się mijają, zderzają, aż nagle stają obok siebie tworząc słowo hat.
- Karty obrazkowe – tzw. flashcards. Kojarzą się jak fiszki z nauką słówek na pamięć.
Natomiast w nauce dźwięków te obrazki nie mają zachęcić do zgadywania słówek, ale służą jedynie jako “potwierdzenie” po zblendowaniu słowa. Ułatwia to proces blendowania, ponieważ dzieci fizycznie mogą zobaczyć na obrazku słowo mówione.
Wraz z praktyką blendowanie staje się automatyczne i karty obrazkowe nie będą już konieczne.
5. ”Przerywniki lekcji” – udzielając instrukcji, lub zadając pytanie dzieci dzielimy jedno ze słów na pojedyncze dźwięki, np. Can you put this in the b-a-g? (Czy możesz umieścić to w b-a-g?). Dzieci to uwielbiają, ćwiczą przy tym blending, a ja dzięki temu przygotowuję je do kolejnego etapu czyli do modelowania strategii pisowni w języku angielskim. Przyjemne z pożytecznym 😉
Tak naprawdę w każdej codziennej sytuacji można bawić się z dzieckiem w ten sposób, pytając np. Where is d-a-d? (Gdzie jest d-a-d?) lub Put the c-u-p on the table (Połóż c-u-p na stole.) itd.
Kiedy dzieci potrafią zblendować dźwięki na poziomie ustnym, drugi etap, czyli blending słów drukowanych staje się dużo łatwiejszy.
Kluczem jest zawsze włączanie blending już podczas nauczania pojedynczych dźwięków liter. Nie należy czekać, aż wszystkie dźwięki alfabetu zostaną poznane. Po wprowadzeniu już kilku dźwięków należy łączyć je w proste słowa.
Weźmy przykładowo następującą grupę dźwięków liter, której dzieci uczą się już na początku swojej przygody z nauką dźwięków:
s a t p i n m d
Po tym jak dzieci opanują umiejętność identyfikowania tylko tych 8-literowych dźwięków są w stanie blendować już średnio około 30 angielskich słów takich jak:
sat, in, Pam, pin, din, sip,and, at, mad, it, Tam, nip, pit, man, pat, pad, tin, nap, tan, sit, a, tap, sad, pan, dad, pip, an, map, ant
Tak jak wspomniałam wcześniej nauka blending nie jest bardzo skomplikowana dla większości dzieci. Natomiast z wielu przyczyn dla niektórych może wydawać się trudna. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić opiszę w kolejnym wpisie 🙂